matidkw - 2016-11-20 23:38:33 |
Cze¶æ , w tym temacie chcia³bym zachêciæ Was do przedstawiania zabytkowych rowerów , które wyremontowali¶cie , lub planujecie wyremontowaæ . Wydaje mi siê ze takie rowery s± ciekawsze ni¿ masówka sprzedawana w sklepach , gdzie jad±c chodnikiem mo¿na spotkaæ identyczny rower . Ja rowerami nie je¼dzê w³a¶ciwie wcale ale w ostatnich miesi±cach kupi³em kilka i przy okazji remontu Triumpha wyremontowa³em jeden z nich .
Jest to rower marki Achilles z 1943 roku, ko³a 28 cali, wyprodukowany w Ober Politz ( obecnie Horni Police w Czechach ) . Jako ¿e w czasie wojny by³ deficyt chromu i niklu rower by³ w³a¶ciwie ca³y czarny , resztki oryginalnej farby by³y na wszystkich elementach malowanych i na tej podstawie pomalowa³em te elementy . Niklowana by³a jedynie pompka , tabliczka, góra dzwonka , szprychy te¿ by³y kryte . Wszystko co da³o siê uratowaæ zosta³o uratowane , nawet ¶ruby. Wyprostowa³em i pospawa³em ty³ ramy , poniewa¿ oryginalnie rury by³y pospawane od góry i od do³u na bokach nie pospawano ich co powodowa³o, ¿e ty³ ramy by³ nara¿ony na boczne krzywienie. Dynamo Bosch, przednia lampa Daimon, tylna lampa Daimon PTR 16. Rower pomalowany akrylem i podk³adami Novol, oczywi¶cie ze wzglêdu na spore w¿ery na wielu elementach, w³a¶ciwie wszystko by³o szpachlowane. Opony na szczê¶cie uda³o siê dostaæ z wzorem bie¿nika wygl±daj±cym podobnie do bie¿ników przy oponach stosowanych przed wojn± . Nie za³o¿y³em jeszcze dzwonka, tabliczki, drobiazgów z przedniej lampy, r±czek, oraz skóry siedzenia, któr± muszê jeszcze pomalowaæ farb± do skóry .
PRZED REMONTEM:
OBECNIE :
Z innych rowerów mam jeszcze m.in rower Diamant z 1951 roku po remoncie wykonanym kilka lat temu, oraz do remontu Masoviê z koñca lat 20 tych , Durkoppa z 1937 r. ,rower REKORD De Luxe z 1940 wyprod. w Bydgoszczy , rower Phanomen z poczatku lat 30-tych i powojenny £ucznik Poni¿ej Durkopp z 1937 stan: ruina , lampa przednia nieoryginalna HCP - Hipolit Cegielski Poznan
|
red_baron - 2016-11-21 11:31:11 |
Temat do¶æ ciekawy - mam/mia³em kilka ram rowerowych lub prawie kompletnych rowerów przedwojennych. Ciê¿ko trochê to usk³adaæ - zazwyczaj brakuje katalogów, zw³aszcza ¿e jaki¶ czas temu pad³a stronka posiadaj±ca du¿± bazê katalogów. Inna sprawa, to chroniczny brak czê¶ci na rynku. Zbieram siê teraz do z³o¿enia Bauera z lat 20tych.
|
Kojot - 2016-11-21 12:00:02 |
Mati wiesz, ¿e to ju¿ jest choroba? :)
|
matidkw - 2016-11-21 18:02:44 |
Wiem ¿e to choroba ale siê kupuje i siê robi, przynajmniej staramy siê :lol:. Co do strony starerowery.org to faktycznie wielka szkoda ¿e pad³a nie wiem jaki jest tego powód i nie mam pojêcia czy jeszcze siê pojawi , wej¶æ mia³a dosyæ sporo i u¿ytkowników te¿ . Co do czê¶æ to nie s± one jakim¶ wielkim problemem , wystarczy czêsto przegl±daæ allegro i siê trafiaj± rózne czê¶ci i s± one w miarê tanie . Co do samych rowerów, to wiele z nich by³o po prostu sk³adanych z czê¶ci od róznych producentów , w³a¶ciwie wiêkszo¶c producentów rowerów to by³y montownie . Najpro¶ciej jest remontowaæ kompletny rower tak jak powyzszy Achilles . Ciekawe te¿ s± rowery na drewnianych felgach , koszt takiego roweru to ok 500 z³ . Problemem nie sa te¿ detale, np. lampy karbidowe s± do dostania , czasami te¿ trafiaj± siê dzwonki na przednie ko³o , ja akurat kupi³em jeden wykopany z ziemi i brakowa³o jego tylnej czêsci ale ju¿ jest dorobiony
Masovia 28 cali z koñca lat 20-tych z lamp± karbidowa Heckel i dzwonkiem Perikles
Phanomen damka 26 cali poczatek lat 30-tych dzwonek niewiadomej marki wykopany z ziemi , lampa mocowana na wsporniku jak do lampy karbidowej . Wsporniki do mocowania lamp karbidowych s± widoczne na folderach nawet z 1937 roku. Wiêkszo¶æ osób pewnie nie wie jak dzia³a³y dzwonki na przednie ko³o, polega³o to na tym ¿e przy kierownicy by³ sznurek i jak siê za niego poci±gnê³o , to rolka obok dzwonka opuszcza³a siê na oponê i jak zaczyna³a siê krêciæ to dzwonek dzwoni³
trochê k³opotliwe jest malowanie w sytuacji gdy rower mia³ szparunki , by³y one bardzo cieñkie i w ró¿nych kolorach , np. powyzszy Phanomen w³asciwie ca³y by³ w z³otych szparunkach , by³o to widoczne na resztkach farby , niestety nie mam ¿adnych zdjêæ, prawdopodobnie ktos je sobie pomalowa³ we w³asnym zakresie, gdyby tak robiono w fabryce, to my¶le ¿e dziennie by jeden rower produkowali. Poni¿ej sposób malowania rowerów marki Wanderer
|
vanataoo - 2016-11-21 20:26:29 |
Temat fajny tylko czasu brak na to wszystko . Mam bydgoskie Pafaro chyba jedno z pierwszych , z kaszlakiem Gnom . Nie wiem jak to robili ale szparunki sa ok 1mm ,od jakiego¶ czasu kusi mnie "odpalenie" ca³o¶ci czyli nowy lakier i chromy plus membrana pompki w Gnomie bo jest "prawie nówka nie ¶migany" ale trzeba rozebraæ w drobny mak i z³o¿yæ go ponownie coby zagada³. PS choroba ? nie to nie choroba to "kolejny nieuleczalny przypadek kliniczny" pewnie dok³adnie taki sam jak mój
|
Remik - 2016-11-21 20:41:27 |
Jak pojadê do Czech , to porobiê zdjêcia. My rowerami du¿o je¿dzimy, st±d chcia³em kupiæ tandem z lat 20-tych . Katygoryczne NIIIIIEEEEEEEE . nie doprowadzi³o do roz³amu zwi±zku. Tam siê dopiero trafiaj± siê cudaki. Widzia³em rower na ... kardan , takie z resorowaniem ty³u na resorach æwieræeliptycznych , Bicykle - moje marzenie - widzia³em dwukrotnie ,. z tym , ¿e jeden by³ za du¿y , a drugi za ma³y dla mnie. Ponimieckich jest od groma w róznych stanach rozk³adu. Z kolei Klaudyna je¿dzi Panther-em z 48 roku ale... z silnikiem pomocniczym SACHS.
Zdjêcia z Czech w po³owie grudnia...
|
red_baron - 2016-11-21 21:01:47 |
matidkw napisał:Wiem ¿e to choroba ale siê kupuje i siê robi, przynajmniej staramy siê :lol:. Co do strony starerowery.org to faktycznie wielka szkoda ¿e pad³a nie wiem jaki jest tego powód i nie mam pojêcia czy jeszcze siê pojawi , wej¶æ mia³a dosyæ sporo i u¿ytkowników te¿ . Co do czê¶æ to nie s± one jakim¶ wielkim problemem , wystarczy czêsto przegl±daæ allegro i siê trafiaj± rózne czê¶ci i s± one w miarê tanie . Co do samych rowerów, to wiele z nich by³o po prostu sk³adanych z czê¶ci od róznych producentów , w³a¶ciwie wiêkszo¶c producentów rowerów to by³y montownie . Najpro¶ciej jest remontowaæ kompletny rower tak jak powyzszy Achilles . Ciekawe te¿ s± rowery na drewnianych felgach , koszt takiego roweru to ok 500 z³ . Problemem nie sa te¿ detale, np. lampy karbidowe s± do dostania , czasami te¿ trafiaj± siê dzwonki na przednie ko³o , ja akurat kupi³em jeden wykopany z ziemi i brakowa³o jego tylnej czêsci ale ju¿ jest dorobiony
http://iv.pl/images/23536270869777969697.jpg
Cena czê¶ci w porównaniu do czê¶ci motocyklowych to piku¶, z tym siê zgodzê. Ca³e rowery trafiam rzadko, je¶li ju¿ siê trafiaj±, s± zupe³nie "skasztanione", spawane, rozszabrowane ze wszystkiego i uzupe³nione rometowskimi gad¿etami. Ja mam problem z b³otnikami i blatami, czêsto te¿ tabliczek brakuje - mia³em wiele takich ram.
|
endrju - 2016-11-21 21:53:27 |
No to witam w klubie:) U mnie czeka Phenomen do odrestaurowania, ponadto w XIX-wiecznej ku¼ni, z której notabene wyci±gn±³em mojego Luxusa, WFM, WSK a kolega Victoriê 98, by³y jeszcze rowery. No to przywioz³em do domu:))) Powojenna polska damka - nazywa siê chyba "Popularny" czy jako¶ tam, ponadto hulajnoga, chyba przedwojenna i kompletny rowerek dzieciêcy "Bobo". A pod ha³d± drewna opa³owego stoi jeszcze co¶ starego, poniemieckiego na oponach fartuchowych 28 cali, ale nie widaæ co to - tylko na razie lampkê przedni± Bosch od niego odkrêci³em (z mocowaniami z sygnatur± DRGM), co by komu¶ niepowo³anemu w r±czki nie wpad³a. Ach... w tej ku¼ni to jeszcze jest towaru...:) Np ostatnio przywioz³em jeszcze stary wojskowy francuski p³aszcz - niestety nie potrafiê ustaliæ jednostki ani formacji.
|
matidkw - 2016-11-21 21:54:31 |
Tak, ca³e rowery to problem , to przyznaje , dlatego raczej nie op³aca siê sk³adaæ rowerów z czê¶ci . Co do bicykli owszem, bardzo fajne ,ale ja osobi¶cie nigdy nie chcia³em kupiæ , juz i tak jestem w okolicy uwa¿any za dziwaka ze wzgledu na motocykle , wiêc ju¿ mi wystarczy :) Ostatnio trafi³em na rower prawdopodobnie niemiecki i brakuje w nim tabliczki, co strasznie mnie denerwuje bo nie mogê doj¶æ co to jest. Wydaje mi sie ze jest gdzie¶ z ok koñca lat 20-tych , ma drewniane raczki, opony by³y felcowe niestety na tylnej pia¶cie w miejscu gdzie jest podany rocznik s± w¿ery i numer nie jest widoczny . Przednie ko³o Renak z DDR , siode³ko te¿ nie od niego. Mo¿e Wy wiecie co to za marka?
Proponujê remont tego typu rowerów dla osób niecierpliwych , które ciê¿ko znosz± czas up³ywaj±cy przy kompletowaniu motocykla / motocykli . Oczywi¶cie ma to sens je¿eli jak najwiêcej zrobicie samemu.
|
red_baron - 2016-11-21 22:04:52 |
endrju, ten rower nad "Bobo" ma baga¿nik Pallasa od Truppenfahrrada, przynajmniej tak wygl±da.
|
endrju - 2016-11-21 22:11:43 |
No nie wiem, wygl±da na samoróbê z bliska. A co to ten Truppenfahhrad i Pallas?
Ok, ju¿ wiem :)
|
red_baron - 2016-11-21 22:16:39 |
Truppenfahrrad to niemiecki rower wojskowy, a Pallas to producent rowerów/czê¶ci. W necie o tym trochê napisali.
|
dariusz08 - 2016-11-22 07:21:17 |
To nie jest regulaminowy baga¿nik firmy Pallas do Truppenfahrad-a.
|
endrju - 2016-11-22 08:51:49 |
Pewnie jaki¶ Niemiec nie stosowa³ siê do regulaminu :) musia³ mieæ chyba polskie korzenie :)
|
vanataoo - 2016-11-22 20:40:26 |
to "toto" zielone pamiêtam z dzieciñstwa ,mój by³ bordowy - lata 70-73 ,dawa³o siê tym jezdziæ do tylu - kurde jak ten czas zapier...nicza.
|
red_baron - 2016-11-23 16:10:04 |
Te¿ siê na takim uczy³em, tylko by³ bardziej ciemnozielony. Mam go do dzisiaj. To chyba by³o robione na "ostre ko³o".
|
pwd1000 - 2016-11-23 19:39:53 |
vanataoo napisał:to "toto" zielone pamiêtam z dzieciñstwa ,mój by³ bordowy - lata 70-73 ,dawa³o siê tym jezdziæ do tylu - kurde jak ten czas zapier...nicza.
Ja na takim wje¿d¿a³em na deskê opart± na murze pod k±tem jak najwy¿ej i potem nogi do góry i do ty³u, zabawa by³a przednia. A zami³owanie do starej motoryzacji przesz³o i na rowery, co prawda to pojazdy z lat 50/60 ale swój urok i duszê maj± i co najwa¿niejsze lekko chodz±, jeden Puch-Steyer , drugi Durkopp, i trzeci mój Goricke nie mam fotki
Puch w oryginalnym malowaniu ostatnio w Toruniu zmieni³ w³a¶ciciela-ukradziono go :[ Drugi Durkopp te¿ obecnie porusza siê po Toruniu,
Mati, mo¿e je spotkasz na swoich terenach :)
|
dariusz08 - 2016-11-25 07:14:37 |
Ja w " tradycyjnych " klimatach. Swego czasu porusza³em siê takim rowerem :)
|
Klemens Forel - 2016-11-28 18:22:30 |
To ju¿ baga¿nik masz Wehrmachtowski a damka Phenomen ma lampkê do topenfaralla wku..wia mnie ta nazwa czyli bagaznik Pallas i lampka te¿ nasówana jak trupentirlalrilla.Kompletuj jeszcze ....siedzenie ma byc na sprêzynach jak z drutu kolczastego.Mocowania na kierownice do celty mam orgina³y,jaktrzeba foty Ci zrobie.Ja kompletuje ,dobra raz napisze truppenfahrrad-a...proste to to nie jest ale co¶ juz masz od czego zacz±c.Fajny temat:)
|
matidkw - 2017-02-06 23:09:54 |
Lampa do roweru na.....¶wieczkê :) oryginalnie by³a niklowana . Ma szybê przezroczyst± z przodu i czerwone szkie³ko na boku i z ty³u
Mocowana na boku jak poni¿ej w rowerze Graziosa z 1899 roku
|
autanaczasie - 2017-02-12 19:55:17 |
£adne rowery. Pozwolê pokazaæ co¶ trochê m³odszego ale pewnie niejednemu z Was zakrêci siê ³ezka w oku galerie allegro
|
matidkw - 2018-06-03 10:56:25 |
MIFA 1940 r. wylicytowana na Allegro za .... 1 z³ :) oczywi¶cie zap³aci³em za ni± trochê wiêcej, bo za 1 z³ by mi nie sprzeda³ , ale i tak by³o warto .
|